7 december 2009

Förskolans verksamhet

Barn vill lära!
Barn försöker ständigt att förstå och förhålla sig till sin omvärld.
Tillsammans med andra, sina kamrater och oss vuxna, strävar de efter att göra världen till sin. De både erövrar och är med och skapar omvärlden.
De undersöker och utforskar. Lägger nya erfarenheter till de gamla.
Detta pågår ständigt precis som själva livet. Vårt viktigaste arbete är att erbjuda barnen utmaningar som bidrar till denna erövring av världen.

Barns lek är ett av många uttryck för deras erövring av världen.
Leken en mycket viktig arena för deras lärande. Där utvecklas den sociala kompetensen. För att leken skall bli och vara ett äventyr måste man kommunicera, samarbeta, kompromissa och fantisera tillsammans med andra barn. I leken utvecklas man känslomässigt, språkligt, motoriskt och intellektuellt. I leken prövar och befäster man sina idéer och nya kunskaper. Man bearbetar upplevelser och man förbereder sig för vad man ev. kan komma att vara med om.
Därför vill vi erbjuda många möjligheter till lek, både inne och ute.

Den pedagogiska miljön är viktig. Vi vill erbjuda barnen en miljö som,
är kreativ och föränderlig, som väcker nyfikenhet, utmanar och stimulerar.
Miljön skall stärka barnens tilltro till sig själva därför skall de kunna initiera och klara så mycket som möjligt själva, därför strävar vi efter att materialet skall vara tillgängligt för barnen.
Miljöerna skall också bjuda in till kommunikation, lek, samarbete och samspel med andra.
Tillsammans med andra förstår, erövrar och skapar man världen.

Vi vill också utmana genom att erbjuda aktiviteter och arbeten som utgår från och möter barnens i deras intressen eller som försöker väcka deras nyfikenhet på något nytt. I det arbetet är pedagogerna lyssnande, stöttande och skapande av möjligheter.
Vi ser olikhet som en tillgång i detta arbete. Att möta olika människor, synsätt eller perspektiv ger viktiga erfarenheter. Det både berikar och utmanar tanken och föreställningsvärlden.

Vi vill erbjuda barnen många olika uttrycksformer eller ”språk”.
Exempel på sådana är: olika plastiska material som lera, sand eller saltdeg, olika typer av pennor och färger, naturmaterial, tal, skrift, dans, sång, musik, drama.


På vår förskola skall varje barn få känna: JAG KAN