För att utveckla vår verksamhet hämtar vi bl.a. inspiration från filosofin och arbetssättet som sedan mer än 50 år har utvecklats i Reggio Emilia i Italien.
Deras barn- och människosyn är djupt förankrad i en humanistisk och demokratisk livshållning. Den bygger på en stark tro på och respekt för barnet som rikt och intelligent. Ett barn som redan kan och som har en stark inneboende drivkraft att både utforska men också bygga världen. Barnen ses också som viktiga för varandra i utforskandet och lärandet.
Detta är en hörnsten i deras filosofi. En annan är att pedagogens roll är att tolka barns verbala eller icke-verbala kommunikation och att med den som utgångspunkt skapa möjligheter för barnet att gå vidare. Att lyssna, utmana, uppmuntra och stödja barnen.
Den tredje hörnstenen är miljöns betydelse. Den skall vara rik, genomtänkt och full av möjligheter. I den skall barnet kunna vara en aktiv aktör eller medskapare.
Dessa hörnstenar kallas ibland för de tre pedagogerna.
”Ett barn har hundra språk” skrevs av Loris Malaguzzi som under många år var chef för de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Den uttrycker deras pedagogiska filosofis grundläggande tankar. Det rika, kompetenta barnet med en inneboende kraft och vilja att lära. Ett barn som har många olika sätt att uttrycka sig på och som har ett behov att få använda så många av dessa olika uttryckssätt som möjligt.
Reggio Emilia är inte ett färdigt pedagogiskt program som man kan "ta över" eller kopiera. Man kan däremot inspireras av filosofin, grundtankarna och arbetssättet för att utveckla dem i sitt eget sammanhang, utifrån sina egna förutsättningar.
Det vill vi göra!